Zapisy do przedszkola


 

 

 

30 lat minęło....

SERDECZNIE ZAPRASZAMY

na uroczystości

z okazji Jubileuszu Przedszkola Nr 3 z Oddz. Integracyjnymi,

które odbędą się

14 czerwca 2014 r. o godz. 10:00

w Bielskim Domu Kultury

W programie:

przedstawienie historii Przedszkola Nr 3,

wystąpienie dzieci z koła teatralnego „Iskierki” w spektaklu: „Brzydkie kaczątko”,

prezentacja artystyczna poszczególnych grup:

Krasnale, Wiewiórki, Misie, Motyle, Biedronki,

informacja o działalności kół zainteresowań,

prezentacja II Gromady Zuchowej „Leśne Duszki”-

obchody 10-lecia istnienia.

 

Po zakończeniu części artystycznej planowana jest loteria fantowa

oraz kiermasz ciasteczek - uzyskane pieniądze zasilą konto Rady Rodziców

 

 

 

Nr rachunku Rady Rodziców Przedszkola Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi

w Bielsku Podlaskim

55 80630001 0010 0961 4335 0001

Bank Spółdzielczy w Brańsku

 

  

 

Dnia 30.05.2014 r. odbyły się zajęcia prowadzone metodą Porannego kręgu pod hasłem: „Wiosno, ach to Ty!” Wzięły w nich udział dzieci z niepełnosprawnością z grupy „Wiewiórki” oraz „Motyle”. Poranny krąg jest metodą stymulacji polisensorycznej. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania aktywizują zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie.Wiosną stymulujemy kolorem zielonym, który kojarzy się z siłą tworzenia i wzrostu.. Zieleń łagodzi, przynosi zadowolenie, daje spokój, uspakaja i odpręża. Żywiołem wiosny jest ziemia. Ziemię symbolizowała podczas zajęć glina. Ma ona zdecydowaną barwę, specyficzny zapach, a ze względu na swoją strukturę, wilgotność i temperaturę dostarczała dzieciom złożonych doznań dotykowych. Celem poznania smaku gorzko-kwaśnego smakowaliśmy z dziećmi cytrynę oraz piliśmy przez zakręcone słomki orzeźwiającą cytrynową lemoniadę. Kolejnym ważnym elementem zabawy były doznania muzyczne przy pomocy bębenka, który jest najlepszym źródłem bodźców dźwiękowo-wibracyjnych. Zapach przypisany wiośnie to zapach cytrynowy. Działa on antyseptycznie, pobudza apetyt i ożywia. Zapach wykorzystaliśmy rozcierając olejek na dłoni dziecka, zapalając lampkę zapachową.

Joanna Pietruczuk

 

ZAJĘCIA OTWARTE Z UDZIAŁEM RODZICÓW pt "NA MAJOWEJ ŁĄCE"

 

,,CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”

            W naszej placówce – cyklicznie od lat realizujemy treści z Przedszkolnego Programu Edukacji Antytytoniowej - ,,Czyste powietrze wokół nas”. Przedszkolaki wiedzę na ten temat zdobywają poprzez stosowanie różnorodnych metod i form:

·        wycieczki i obserwacje najbliższego otoczenia;

·        zabawy dramowe i wizualizacyjne na podstawie opowiadania oraz słuchania odpowiednio dobranej muzyki;

·        prace plastyczne;

·        rozmowy;

 

Dzieci 6-letnie z grupy ,,Biedronki” poznały zagrożenia dla zdrowia wynikające z palenia papierosów przez osoby z ich środowiska oraz utrwaliły wiadomości na temat negatywnych skutków rozwoju przemysłu dla środowiska naturalnego w ramach następujących działań:

1.      Wycieczka do miasta – obserwacja rodzaju i źródeł dymów w środowisku, próba określenia ich koloru, gęstości i ciężaru.

2.      Dłuższe wypowiedzi dzieci n.t. „Co i dlaczego dymi?”- wzbogacenie wiedzy na temat zlokalizowania różnych źródeł dymu, określenie rodzaju i przyczyn wydobywania się dymu.

3.      Malowanie pastelami na kartonie n.t. „Co dymi?”- przedstawienie źródeł dymów na dużych arkuszach – wyeksponowanie prac w holu przedszkolnym.

4.      Oglądanie i czytanie książek o w/w tematyce, wyszukiwanie ilustracji na temat źródeł dymu, wypowiadanie się na temat planszy przedst. różnego rodzaju dymy i ich źródła, porównywanie ich do zaobserwowanych w czasie wycieczki oraz uświadamianie dzieciom zagrożeń dla naszego środowiska i zdrowia wynikających z rozwoju cywilizacji i niewłaściwych zachowań ludzi;

5.      Opowiadanie historyjki obrazkowej n.t. „Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?”- poszerzenie wiedzy o skutkach palenia papierosów, poznanie pojęcia „bierny palacz”.

6.      Zabawa dramowa z kwiatkami „Jak się czuję, kiedy dymi papieros?”- poszerzenie wiedzy n.t. szkodliwości dymu papierosowego.

7.      Nauka piosenki „Piosenka o Dinku”- uświadomienie szkodliwości palenia papierosów dla siebie i innych.

8.      Zabawa ilustracyjna na podst opowiadania - ,, Podróż Dinusia”.

9.      Projektowanie znaczków n.t. „Nie pal przy mnie” w ramach tematu „Jak unikać dymu papierosowego?”- wzrost kompetencji dzieci w zakresie umiejętności zachowania się w zadymionych pomieszczeniu oraz  radzenia sobie z takimi sytuacjami.

10.  Wystawa plastyczna dla rodziców n.t.:

·          ,,Nie pal przy mnie – chcemy oddychać czystym powietrzem”;

·          „Co dymi?”- przedstawienie źródeł dymów;

Dzieci pogłębiły swoją wiedzę na temat szkodliwości i skutków palenia papierosów         i przebywania w zadymionym otoczeniu oraz zagrożeń dla naszego środowiska i zdrowia wynikających z rozwoju cywilizacji i niewłaściwych zachowań ludzi.

 

                                                                                  Opracowała – Mariola Stelmasiak

 

 

 

 

 

Zima nas zachwyca - poranny krąg, stymulacja polisensoryczna według pór roku. Podstawą stworzenia programu "Porannego Kręgu" jest otaczający nas świat przyrody, którego jesteśmy częścią i poddani jesteśmy jego rytmowi. Świat ten jest źródłem podstawowych symboli: żywiołów, barw, zapachów, smaków, odgłosów, wrażeń dotykowych i termicznych, które podporządkowane zostały określonej porze roku. Zimą demonstrujemy kolor biały, symbolizuje on biel śniegu, światło: promieniuje, uspokaja, rozjaśnia. Do zimy należy także błękit, kojarzy się on z głębią i dalą nieba lub wody, jest kolorem ciszy i spokoju. Przypomina zimowy chłód. Jest też kolorem duchowości. Zimowym żywiołem jest woda. Dostarcza ona miłych i delikatnych wrażeń dotykowych. Woda szumi i pluska, przy okazji kształtuje doznania termiczne. Smak i węch pobudzamy miętą, która działa uspokajająco, wzmacniająco i rozluźniająco. Instrumentem tej pory roku są dzwonki bądź trójkąt. 

A oto fotorelacja ze spotkania które miało miejsce 12.02.2014r. Dziękujemy rodzicom i dzieciom za wspaniałą zabawę i poświęcony nam czas.

Joanna Pietruczuk

Elżbieta Osipiuk

 

 

Nie ten żył długo, kto liczne miał lata,
lecz ten, kto zrobił wiele dobrego dla świata.”
A. Naruszewicz

 W dniach 25.11.2013r. do 06.12.2013r. nasze przedszkole po raz kolejny przystąpiło do Ogólnopolskiej Akcji „GÓRA GROSZA”. Dziękujemy dzieciom, rodzicom, Pani Dyrektor, nauczycielkom, oraz wszystkim pracownikom przedszkola za życzliwość, wrażliwość i dobre serca.Wasze zaangażowanie i wsparcie sprawiło, że Góra Grosza powiększyła swe „rozmiary" o następujące kwoty:

 

Grupa „Krasnale” – 54zł,35gr.

Grupa „Biedronki” –54zł,66gr.

Grupa „Misie” –38zł,42gr.

Grupa „Wiewiórki” –72zł,13gr.

Grupa „Motyle” –53zł,84gr.

Usypując górę grosza w naszym przedszkolu nie pozostaliście Państwo obojętni na potrzeby innych lecz – w myśl hasła „Każdy może zostać Świętym Mikołajem”, pomogliście ludziom, którzy tej pomocy potrzebują. 

 Serdecznie dziękujemy!

 

 

 

 ZAJĘCIA W GRUPIE "WIEWIÓRKI"

ZAJĘCIA W GRUPIE MISIE

MOTYLE I BIEDRONKI POZNAJĄ ZAWÓD PIELĘGNIARKI

 

ZAJĘCIA W GRUPIE "KRASNALE"

ZAJĘCIA W GRUPIE "BIEDRONKI"

ZAJĘCIA W GRUPIE "MOTYLE"

 

DROGIE DZIECI, NAUCZYCIELE I RODZICE

 Towarzystwo Nasz Dom organizuje akcję Góra Grosza pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej, do której po raz kolejny przyłącza się nasze przedszkole.

Akcja odbędzie się w dniach 25.11.2013 – 06.12.2013 i polegać ma na zbiórce monet groszowych o różnych nominałach.

Zebrane środki będą przeznaczone na:

·         Dofinansowanie rodzinnych domów dziecka

·         Dla dzieci z domów dziecka

·         Tworzenie mieszkań dla młodzieży w celu usamodzielnienia

·        Programy terapeutyczne dla dzieci osieroconych

 

Zbiórka pieniędzy odbędzie się we wszystkich salach do specjalnie przygotowanych puszek. Po zakończeniu zbiórki pieniądze zostaną przeliczone i przekazane na adres :

Towarzystwo NASZ DOM

Al. Zjednoczenia 34

01-830 Warszawa

„GÓRA GROSZA”

 

 

Koordynatorzy akcji ”GÓRA GROSZA”

 Agnieszka Kośko

Ewa Olszewska

Alicja Pęska

 

 

 

 

 

 

18.10.2013r. odbyły się zajęcia otwarte z udziałem rodziców, pod hasłem "Dookoła jesień - widzę, słyszę, czuję", w oparciu o metodę Porannego Kręgu. Celem spotkania było: budowanie zaufania, dostarczenie różnorodnych bodźców odbieranych przez zmysły, przybliżenie otaczającego świata przyrody. Podstawą tworzenia Porannego Kręgu jest świat przyrody, który jest źródłem: żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych. Codziennie obcujemy ze światem oferującym nam bogactwo różnorodnych polisensorycznych bodźców oddziałujących na nasz stan. Oto fotoreportaż ze spotkania.
Elżbieta Osipiuk

 

   

    

     

 

 

                     

KUBUSIOWY PRZYJACIEL NATURY

W roku szkolnym 2011/2012 nasze przedszkole wzięło udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Kubusiowy Przyjaciel Natury”, który miał na celu realizacje zagadnień związanych z ekologią, ukazanie dzieciom piękna przyrody  i sposobów jej ochrony.

        Nauczyciele zgodnie z wytycznymi programu  zrealizowali wiele zajęć o tematyce ekologicznej, przekazywali dzieciom wiele ciekawostek przyrodniczych, uczyli właściwych zachowań proekologicznych, które przekładały się na bezpośrednie działania dzieci (zbiórka makulatury, oszczędzanie wody,  energii, papieru, dostrzeganie piękna otaczającej przyrody podczas spacerów i wycieczek).

        Zajęcia odbywały się w formie zadaniowej oraz zabawowej. Zrealizowaliśmy następujące działania:

·        Obchody Pierwszego Dnia Wiosny,

·        Obchody Zielonego Dnia,

·        Święto marchewki,

·        Obchody Dnia Ziemi,

·        Zbiórkę makulatury i baterii w przedszkolu,

·        Miniogródki warzywne w salach,

·        Zdrowa energia – dzień warzyw, owoców i soków,

·        Dokarmianie ptaków zimą,

·        Kąciki przyrody w salach,

·        Realizacja programu „Czyste powietrze wokół nas”,

·        Zajęcia plastyczne – „Jestem Kubusiowym Przyjacielem Natury”

·        Wycieczka do Nadleśnictwa Bielsk Podlaski (zajęcia w sali edukacyjnej - udział w lekcji prowadzonej przez przedstawiciela nadleśnictwa, obejrzenie wystawy rzeźb z drewna i korzeni drzew, eksponatów leśnych, zdjęć roślin i zwierząt),

·        Gromadzenie w biblioteczce przedszkolnej książek o tematyce  ekologicznej i przyrodniczej,

·        Wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego w Popławach z okazji Dnia Dziecka (pląsy i zabawy na łonie natury, hipoterapia),

·        Wystawy plastyczne: „Moja czysta planeta Ziemia”, „Jak dbamy o naszą planetę Ziemię”

·        Wystawa prac przestrzennych z surowców wtórnych: „Jesienny park”, „Eko zabawka”

·        Warsztaty dla rodziców pod hasłem „Eko – zabawa na eko – warsztatach”

·        Przedstawienia teatralne związane z ochroną przyrody: „Leśna przygoda Łukaszka”, „Sowie opowieści” „W domku pod łopianem”, „Urodziny Dębu”, „Mrówcza opowieść”

·        Wystawa zdjęć wykonanych przez rodziców i dzieci na temat „Podglądamy naturę”

·        Realizacja 3 obowiązkowych scenariuszy

       Szczegóły realizacji programu zamieszczone są w formie fotoreportażu. Udział w programie „Kubusiowi  Przyjaciele Natury” sprawił dzieciom i nauczycielom dużo radości i  satysfakcji, dostarczył mnóstwo wrażeń. Miło było obserwować zaangażowanie nauczycieli, dzieci i rodziców w realizację działań. Myślę, że na uzyskanie certyfikatu rzetelnie zapracowaliśmy

 

 

MUZYKOTERAPIA -metoda wspomagająca rozwój dziecięcej twórczości

 

Muzykoterapia jest swoistą metodą terapeutyczną. To metoda postępowania wielostronnie wykorzystująca wieloraki wpływ muzyki na psychosomatyczny ustrój człowieka. Poprzez różne elementy i rodzaje , zróżnicowane formy odbierania i uprawiania, muzyka wywiera  leczniczy wpływ na dzieci , jak i osoby dorosłe.Korzystając  z dostępnej literatury dotyczącej muzykoterapii można stwierdzić , że stosowanie jej w wychowaniu i umuzykalnianiu dzieci spełnia liczne funkcje. Forma aktywna (odtwórcza i twórcza) polega na współdziałaniu w procesie tworzenia  zadań muzycznych.

W terapii muzycznej podstawowymi formami aktywności mogą być:

- śpiewanie piosenek (ćwiczenia emisyjno- oddechowe, dykcyjne ; muzykowanie elementami dźwiękonaśladowczymi (improwizacja głosem) ; nauka gry na instrumentach perkusyjnych (rehabilitacja w zakresie rąk); zabawy muzyczno- ruchowe( inscenizacje na zadany temat); ćwiczenia wyrabiające poczucie rytmu i tempa (kontrola dynamiki mięśni)); ćwiczenia dotykowe (kontakt osobowy, integracja w grupie); improwizacje wokalne, instrumentalne, ruchowe (portret muzyczny); pantonima i psychodrama (integracja ze środowiskiem grypy); relaks z tłem muzycznym (ćwiczenia odprężające , uspakajające, przynoszenie ulgi w odczuwaniu bólu);  dyskusje terapeutyczne (poszukiwanie wartości społecznych)

Cele i funkcje muzykoterapii u dzieci

Niezwykle istotne w muzykoterapii dzieci jest podwójne działanie: z jednej strony lecznicze, a z drugiej wychowawcze. Dlatego w działaniach muzycznych konieczne jest łączenie podejścia terapeutycznego z wychowawczo-dydaktycznym. Stąd też zajęcia muzykoterapeutyczne podporządkowane są trzem głównym celom: terapeutycznemu, ogólnorozwojowemu i umuzykalniającemu. Wśród obszernego zakresu form oddziaływania terapeutycznego, M. Kierył wymienia następujące cele muzykoterapii:

- uzyskanie postawy korespondencyjnej między ciałem a muzyką,

- poprawę komunikacji, integracji grupy, integrację rodziny, integrację zdrowych i chorych,

-synchronizację funkcji ustroju pod wpływem odczucia wyzwolonego przez muzykę rytmu wewnętrznego,

- uwrażliwienie kulturowe; poszerzenie zainteresowań muzycznych wzbogacone innymi formami sztuki, umuzykalnienie na poziomie podstawowym,

nauczenie wspomaganych muzyką form rekreacji - zarówno aktywności jak i relaksu,

- stymulację rozwoju psychoruchowego dzieci i młodzieży,

- zmianę nieprawidłowych zachowań psychofizycznych: poprawę wydolności oddechowo – krążeniowej, wzrost siły mięśniowej, redukcję zmęczenia, zachęcenie do ruchu,

- potwierdzenie lub korektę diagnozy.

- rozwijanie wrażliwości estetycznej.

W zależności od zaburzeń i braków, muzykoterapia może spełniać różnego rodzaju zadania. Do najważniejszych należy usprawnianie psychoruchowe dziecka, pomoc w kompensowaniu braków wynikających z niepełnosprawności, obniżanie negatywnych skutków zaburzeń oraz wynikającego z nich lęku, pobudzanie rozwoju umysłowego dziecka, aktywizacja procesów poznawczych, pobudzanie wyobraźni, twórczego myślenia, pomysłowości i własnej aktywności dziecka, wyzwalanie uczuć i pomaganie w wyrażaniu emocji, rozładowanie stresów i napięć psychicznych, podnoszenie samooceny i tworzenie pozytywnego obrazu siebie, pomoc w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych, dostarczenie przyjemności, pozytywnych przeżyć estetycznych i doznań emocjonalnych, rozwijanie nowych zainteresowań, nauka relaksu, odpoczynku i organizacji czasu wolnego. Program „Elementy muzykoterapii  w pracy z dziećmi w przedszkolu” został opracowany z myślą o potrzebach dzieci ,zarówno zdrowych , jak o specjalnych potrzebach edukacyjnych . Zawarte w nim   cele i zadania  uwzględniają   specyfikę naszej integracyjnej  placówki. Podczas zajęć z muzykoterapii w przedszkolu  wykorzystuje odpowiednio zmodyfikowane i dostosowane do potrzeb małych dzieci metody pedagogiki specjalnej. Duży nacisk należy kłaść  na integrację grupy- służą ku temu zabawy i tańce dla grupy zadania prowokujące otwieranie się dzieci zdrowych na potrzeby dzieci niepełnosprawnych i chęć niesienia im pomocy.

Agnieszka Kośko

 

      

 

ILUSTROWANE OPOWIADANIA – metoda wspomagania  rozwoju umysłowego dzieci

 

 

•             Metoda wspomagania rozwoju myślenia oraz zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania u dzieci od czwartego do siódmego roku życia.

•              Dorosłemu potrzebna jest książka, zaś dziecku zestaw pomocy do układania obrazków stanowiących ilustrację czytanego tekstu.

      W wersji uproszczonej jest to seria zajęć z dzieckiem lub grupą dzieci. Wersji rozszerzonej Ilustrowane opowiadania są opracowane w formie samodzielnej metody przydatnej do wspomagania rozwoju mowy i myślenia oraz zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania. (DOROSŁY OPOWIADA – DZIECI ILUSTRUJĄ Edyta Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska,Małgorzata Skura)

     W obu wersjach wdrażają dzieci do korzystania z procesu uczenia się pod kierunkiem dorosłego. Rozwijają także pamięć wzrokową dzieci, ucząc je organizowania pola spostrzeżeniowego.

Do zrealizowania zajęć według metody Ilustrowane opowiadania potrzebne są kartony (lub dywaniki): tyle, ile dzieci bierze udział w zajęciach. Na kartonach dzieci układają scenki rodzajowe z gotowych sylwetek. Każda taka scenka to ilustracja jednego opowiadania. Do każdego opowiadania należy więc przygotować komplet kartonowych sylwetek.

        Zajęcia mogą mieć następujący przebieg: dzieci siadają przed dorosłym, obok każdego dziecka leży kartonik (dywanik)i rozłożone sylwetki przydatne do ilustrowania tego opowiadania. Dorosły przedstawia opowiadanie, w odpowiednich miejscach milknie, po to by dzieci miały czas na ułożenie sylwetek stosownie do tego, co usłyszały. Jest miło, wszyscy są skupieni na tym, co robią. Dorosły dostosowuje sposób mówienia do tempa, w jakim dzieci układają obrazek. One słuchają uważnie, dobierają sylwetki i układają je w sensowną całość, zgodną z opowiadaniem. Na koniec rozmowa: dorosły i dzieci patrzą na obrazek (przypomina im fabułę opowiadania i występujące w nim postacie) i  wypowiadają się, niekoniecznie zgodnie z wcześniej usłyszanym opowiadaniem. Wszystko razem – uważne słuchanie, wydobywanie sensu z opowiadania przy jednoczesnym tworzeniu wizualnej historyjki i potrzeba rozmawiania – niebywale rozwija dziecięcy umysł. Warto więc zrealizować serię podobnych zajęć. Podczas realizacji metody „Ilustrowane opowiadania” dzieci są aktywne na wiele sposobów.

- słuchają z uwagą

- wydobywają sens opowiadania (koncentrują się na tym co ważne)

- tworzą wizualny obraz

- rozmawiają o tym co się wydarzyło, nawiązują do osobistych przeżyć.

Taki zakres aktywności niebywale sprzyja rozwijaniu dziecięcych umysłów

 

 

 

  Świat małego odkrywcy  -zabawy badawcze podstawą wielokierunkowego rozwoju dziecka

 

Dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia  naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka.  I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.

 

Zajęcia przeprowadziły: Ewa Olszewska

                                           Elżbieta Osipiuk

 

 

Bo przedszkole uczy , bawi nas,

bo w przedszkolu miło płynie czas…”

 

   Dzieci w wieku przedszkolnym lubią bawić się, ale też bardzo chcą się uczyć, poznawać to co nowe i ciekawe. Musimy pamiętać, że uczenie się dziecka odbywa się przez działanie. Taki sposób uczenia się dzieci zapewniają metody aktywizujące stosowane w naszym przedszkolu. W ramach opracowywanej tematyki „Lodowa kraina” dzieci z gr. 5-6 latki „Misie”: wzbogacały wiedzę nt. położenia, klimatu, krajobrazu Antarktydy i Grenlandii;

- poznawały tradycyjne życie Eskimosów, wygląd i tryb życia zwierząt na obu biegunach;

- poznawały właściwości śniegu i lodu;

- obserwowały dlaczego niektóre przedmioty pływają a inne toną.

Jest to tematyka, która nie podlega bezpośredniej obserwacji. Zaplanowałam więc wiele ciekawych działań, które wpłyną na wzbogacenie wiedzy i doświadczeń dzieci m. in.:

- oglądanie obrazów, plansz, książek, atlasów i udzielanie odpowiedzi na stawiane przez dzieci pytania;

- opracowanie tablicy tematycznej z udziałem dzieci „Lodowe krainy”;

- zabawy ruchowe naśladowcze, ilustracyjne „Cień pingwina”, „Rzeźby lodowe”, „Psie zaprzęgi;

- zabawy przy muzyce „Pingwin”;

- zabawy matematyczne „Sopelki”, „Kry lodowe”;

- zabawa dydaktyczna „Wyprawa polarna”

- słuchanie opowiadania „O pingwinie Kleofasku”

- nauka wiersza „Obibok”

- malowanie świecą i farba akwarelową nt.„Tam gdzie mieszkają Eskimosi”, formowanie z papieru nt. „Pingwin”;

- zabawy badawcze z wodą, śniegiem i lodem;

   Największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia prowadzone metodą aktywizującą- „dyskusja badawcza”. Polega ona na tworzeniu sytuacji dydaktycznych( zabawy badawcze, eksperymenty), w których dzieci zdobywają wiedzę i doświadczenie poprzez obserwację i badanie wszystkimi zmysłami, a następnie dzieleniu się spostrzeżeniami z innymi i ustalaniu wniosków badawczych. W trakcie zabaw śniegiem i lodem 5-6 latki angażowały wszystkie zmysły, pobudzały aktywność ruchową i emocje związane z samodzielnym odkrywaniem. Zabawy badawcze sprzyjały rozwijaniu logicznego myślenia w trakcie wyciągania wniosków z prowadzonych obserwacji i ustalania związków przyczynowo- skutkowych.  Prowadzone zabawy z wodą, ze śniegiem i lodem wpłynęły u dzieci na:

- kształtowanie zdolności do uważnej obserwacji;

- kształcenie umiejętności wyciągania wniosków o właściwościach fizycznych śniegu i lodu;

- poznanie procesu powstawania śniegu i lodu;

- rozumienie potrzeby odpowiedniego ubierania się w zależności od temperatury;

- odkrycie od czego zależy, że niektóre przedmioty w wodzie pływają a inne toną?;

- poznanie zasad bezpiecznych zabaw na śniegu i lodzie;

- rozbudzenie zainteresowań życiem przyrody w klimatach zimnych;

   Uważam, że takie zabawy i zajęcia są miłą formą spędzenia czasu w przedszkolu i motywują dzieci do dalszych poszukiwań odpowiedzi na inne nurtujące je pytania o świecie.

                                                                         

                                                                                         Opracowała i prowadziła – Danuta R. 

  

METODY PRACY WYKORZYSTYWANE W PRZEDSZKOLU.

 

Nauczyciele w naszym przedszkolu stosują nowoczesne metody pracy. Pozwalają one

wspierać rozwój dzieci w różnych sferach. Wiadomo, że każde dziecko ma swoje indywidualne tempo rozwoju a często temu rozwojowi towarzyszą różnego typu zaburzenia (mikrodeficyty). Odpowiednio dobrane metody pracy prowadzą do wyrównania  występujących u dzieci dysharmonii rozwojowych.

Do najczęściej stosowanych metod należą:

- metoda Dobrego Startu

- metoda wczesnej nauki czytania I. Majchrzak

- metoda Pedagogiki Zabawy

- metoda Muzykoterapii

- metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

- metoda czynnościowego nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

- metoda Paula Dennisona

Umiejętności do pracy tymi metodami nauczyciele zdobyli na różnego typu kursach, szkoleniach, warsztatach, studiach podyplomowych. Aby pracować daną metodą ważne jest przygotowanie teoretyczne nauczycieli, i przygotowanie otoczenia w środki dydaktyczne. Opracowywane są one przez nauczycieli, rodziców, a niektóre zakupywane przez panią dyrektor. W ubiegłym 2007roku przedszkole złożyło zapotrzebowanie na pomoce do pracy metodą M. Montessori. Nauczyciele uznali, że jest to cenna metoda do pracy z dziećmi w przedszkolu z oddziałami integracyjnymi. Celem metody M. Montessori jest wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka. Metoda oparta jest na wielkiej potrzebie dziecka, by uczyć się przez działanie. Podstawą metody M. Montessori jest nauczanie wielozmysłowe. Umożliwia to oddziaływanie na wiele zmysłów, co jest warunkiem niezbędnym do powstawania skojarzeń w procesie zdobywania doświadczeń i wiedzy. Według tej metody każde dziecko pracuje samodzielnie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i możliwościami, wykorzystując w czasie pracy znajdujące się w sali materiały dydaktyczne. Praca z materiałem przebiega według poznanych przez dziecko wcześniej zasad.

Materiały są podzielone na 5 grup:

I.                    Materiał do ćwiczeń praktycznego dnia

II.                 Materiał sensoryczny

III.               Materiał do mowy

IV.              Materiał do matematyki

V.                 Materiał do edukacji kosmicznej

 

We wrześniu 2007r przedszkole otrzymało pomoce do pracy metodą M. Montessori  ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zapewniono również przeszkolenie nauczyciela na kursie uprawniającym do pracy tą metodą. Z naszego przedszkola uprawnienia zdobyła pani D. Rytel, która w roku szkolnym 2008/09 rozpoczęła prowadzenie zajęć z dziećmi. Do tego celu stworzono kącik i wyposażono w odpowiednie meble. Materiały do pracy są ułożone grupami i mają stałe, podpisane miejsce na półkach. Dzieci pracują na specjalnych dywanikach. Z niektórym materiałem pracują przy stole na podkładkach, które uszyła jedna z mam. Dzieci są bardzo zainteresowane pracą z materiałem, który wykonany jest w większości z drewna i metalu w sposób precyzyjny i estetyczny. Chętnie uczestniczą w indywidualnych lub grupowych lekcjach wprowadzających, a później samodzielnie  pracują z wybranym materiałem.

 

 

  

ELEMENTY  METODY - ,,DZIECIĘCA MATEMATYKA” WG E. GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKIEJ

 

 Zajęcie z wykorzystaniem elementów metody ,,Dziecięca matematyka” wg E.Gruszczyk- Kolczyńskiej Głównymi jego celami było: rozszerzanie zakresu liczenia, liczenie z dowolnego miejsca do przodu i do tyłu ( doliczanie i odliczanie ) oraz przybliżanie dzieciom regularności układu pozycyjnego – konstruowanie ,,stonogi” i liczenie jej nóg. Dzieci wykazały się dużą aktywnością oraz zaangażowaniem w skupianiu uwagi przez dłuższy czas na liczeniu. Pracowały w zespołach i z niezwykłą dokładnością przypinały oraz liczyły klamerki ( ,,nogi stonogi” ). Do wspólnej zabawy przyłączyli się również rodzice. Po zakończonym zajęciu powiesiliśmy matematyczne stonogi, celem wykorzystania ich do innych zabaw. Dzieci były bardzo dumne ze swojej pracy, a zwłaszcza z faktu, że potrafią liczyć w zakresie 100, co nie było łatwym zadaniem. Okazało się jednak, że osiągnęły sukces, bo skonstruowały stonogę przy niewielkim wsparciu rodziców, którzy wyrazili chęć częstszego uczestnictwa w takiego typu zajęciach. Są one niewątpliwie doskonałą okazją nie tylko do wspólnej nauki, ale również wspaniałej zabawy poprzez naukę. Tego właśnie uczy nas pani prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, której wiedzą oraz doświadczeniem w nauczaniu matematyki posiłkujemy się   w codziennej pracy już od wielu lat.

Dziecięca matematyka to koncepcja wspomagania rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacją matematyczną realizowana tak, aby zapewnić im sukcesy w nauce szkolnej. Istotą wspomagania rozwoju jest mądrze organizowany proces uczenia się dziecka, co też staramy się czynić w naszej codziennej pracy.

Ta nowatorska metoda okazała się przełomem w pokonywaniu trudności związanych z niepowodzeniami w późniejszej nauce szkolnej Z tego też względu już na etapie edukacji przedszkolnej wprowadzamy elementy tej metody od 3-latków począwszy, żeby wyeliminować potencjalne porażki związane z wszelkimi niepowodzeniami. Uczymy w ten sposób dzieci, jak powinny sobie z nimi radzić. Wiek przedszkolny jest znakomitym okresem do rozwijania uzdolnień matematycznych dzieci – dotyczy to zwłaszcza   6-latków. Ponieważ ważnym zadaniem wychowania przedszkolnego jest zapewnienie dzieciom sukcesów w nauce szkolnej, treści matematyczne są   tak dobrane, aby ich realizacja uchroniła przyszłych uczniów przed niepowodzeniami w uczeniu się tego przedmiotu.

 

KĄCIK  M. MONTESSORI

 

   Nasze przedszkole wyposażone jest w materiały dydaktyczne M. Montessori. Są one zgromadzone w specjalnie urządzonym kąciku. Kącik M. Montessori odwiedzają dzieci z grup: „ Biedronki”, „Misie”, „ Motyle”. Pracują tam w małych grupach pod opieką nauczyciela. Mają możliwość wzbogacania wiedzy i ćwiczenia wielu umiejętności.  Zajęcia w tym roku szkolnym rozpoczęły się od zapoznania dzieci z nazwami pomocy, ułożeniem ich na półkach oraz ze sposobem przygotowania miejsca do pracy: (przenoszenie, rozkładanie , zwijanie dywanika lub podkładki, przynoszenie i odnoszenie pomocy). Dzieci kolejno deklarują nauczycielowi z czym chcą dzisiaj pracować i podejmują samodzielne działanie wg. znanych zasad. Każde pracuje w swoim własnym tempie. W wyborze materiału kierują się indywidualnymi zainteresowaniami i możliwościami. Nauczyciel nie ingeruje w pracę dzieci, lecz bacznie ją obserwuje. Pomoce są tak skonstruowane, że dziecko samodzielnie może sprawdzić czy wykonało pracę prawidłowo. Taki sposób pracy wpływa na rozwój samodzielności dzieci i wiary we własne siły. Po pół roku pracy z materiałem dydaktycznym w kąciku M. Montessori obserwujemy ciągłe zainteresowanie dzieci. Coraz bardziej rozwijają swoją pomysłowość w sposobie wykorzystywania materiałów: tworzą własne wariacje ćwiczeń, często zaskakując nauczyciela. Tutaj sprawdza się główna zasada pedagogiki M. Montessori „Pomóż mi samemu to zrobić”

 

 

 

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

  

Zagadnienie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka stanowi jedno z priorytetowych zadań w zakresie opieki, wychowania i edukacji małego dziecka.

Istnieje bowiem ogromna potrzeba podejmowania działań mających na celu pomoc dziecku oraz jego rodzinie, szczególnie w pierwszych latach jego życia, gdyż mają one decydujący wpływ na jego dalszy rozwój. W tym okresie występuje wyjątkowo duża plastyczność centralnego układu nerwowego, a zarazem większa podatność małego dziecka na stosowane wobec niego działania stymulujące rozwój: poznawczy, motoryczny, społeczny i emocjonalny. Umożliwia to szybsze i lepsze uzyskiwanie efektów pracy z dzieckiem w zakresie usprawniania zaburzonych funkcji oraz kompensacji występujących u dziecka deficytów. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka rozumiane jest jako wczesne oddziaływanie stymulujące rozwój dziecka, od momentu rozpoznania zagrożenia do ukończenia siódmego roku życia, uwzględniające jego potrzeby i możliwości psychofizyczne oraz działania mające na celu wsparcie i pomoc jego rodzinie.W roku szkolnym 2009/2010 wczesnym wspomaganiem rozwoju jest objętych 7 dzieci. Zajęcia będą skierowane na usprawnianiu następujących obszarów funkcjonowania: komunikacja, samoobsługa, sprawność motoryczna, rozwój poznawczy i uspołecznienie. W realizacji programu będą wykorzystywane elementy różnych metod m.in.: Ruchu Rozwijającego W. Sherborne; Programy Aktywności Knillów; Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona; Metody Porannego Kręgu i Muzykoterapii.

 

 

ZESPÓŁ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNY

 

W celu stymulowana rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywania braków w wiadomościach i umiejętnościach, eliminowania niepowodzeń i ich emocjonalnych konsekwencji powołano zespół korekcyjno – kompensacyjny.

Zajęcia są ukierunkowane na następujące działania:

- rozwijanie sprawności manualnej,

- usprawnianie percepcji wzrokowej,

- usprawnianie percepcji słuchowej,

- doskonalenie umiejętności pisania,

- doskonalenie umiejętności czytania,

- rozwijanie umiejętności matematycznych,

- uspołecznienie.

W czasie zajęć nauczyciel podkreśla mocne strony dziecka, stara się nawiązać z nim jak najlepszy kontakt, zachęca do pracy oraz pomaga pokonać trudności. Zajęcia odbywają się w formie zabawowej, przy wykorzystaniu pomocy dydaktycznych zgromadzonych w przedszkolu oraz kart pracy własnego autorstwa.

W czasie zajęć rozwijana jest percepcja słuchowa, wzrokowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa, sprawność graficzna. Utrwalane są kształty liter i cyfr, doskonalona technika czytania, pisania i rachowania. Wszystkie działania są poparte materiałem konkretnym.

W wyniku realizowanych zadań dziecko coraz lepiej funkcjonuje w grupie przedszkolnej, buduje pozytywne relacje z kolegami i nauczycielami, kompensuje braki i zdobywa nowe umiejętności.

 

 

Szanowni Rodzice

Przedszkole nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi posiada 5 oddziałów przedszkolnych: 3-latki, 4-latki, 5-latki, 6-latki 5-godzinne, 6-latki . Dzieci mają możliwość uczestniczenia w zajęciach płatnych z rytmiki i języka angielskiego oraz w bezpłatnych kołach: plastycznym, teatralnym, i taneczno – wokalnym. W przedszkolu działa też gabinet terapeutyczny, w którym terapię prowadzą: logopeda, rehabilitant ruchowy, pedagog specjalny i psycholog.

 

Przedszkole spełni państwa oczekiwania poprzez:

Gorąco zachęcamy wszystkich rodziców do skorzystania z naszej oferty. Dla dobra dzieci rozpocznijmy ich kilkuletni pobyt w przedszkolu od pozytywnych wrażeń. Po spotkaniu w przedszkolu wiosną dziecko przyjdzie do znanego mu miejsca jesienią, do przedszkola, które już zna.

 

 

Nasz dzień w przedszkolu

6.30Witamy się, rozmawiamy, rysujemy, bawimy się klockami i innymi zabawkami, śpiewamy, oglądamy książeczki.

8.30 – Przygotowanie do śniadania, śniadanie.

9.00 – Uczestniczymy w zajęciach i zabawach: malujemy, lepimy, rysujemy, śpiewamy.

10.00 – Idziemy na spacer lub bawimy się na placu zabaw.

11.30 – Przygotowanie do obiadu, obiad.

12.00 – Odpoczywamy (leżakujemy).

14.00 – Ubieramy się i jemy podwieczorek.

14.30 – Bawimy się, możemy iść do domu z rodzicem.

 

 

OPRÓCZ TEGO  .....

 W naszym przedszkolu funkcjonuje punkt konsultacyjno-informacyjny, który udziela porad rodzicom dzieci zakwalifikowanych po badaniach lekarskich do grup dyspanseryjnych oraz sprawiających trudności wychowawcze. Od 2001 roku w przedszkolu funkcjonuje i aktywnie działa GRUPA WSPARCIA dla rodzin z dzieckiem potrzebującym pomocy. Na zasadzie dobrowolności spotkania rodziców tych dzieci z nauczycielami, specjalistami, zaproszonymi gośćmi odbywają się raz w miesiącu.
  Przedszkole prowadzi działalność psychoedukacyjną: Specjaliści i nauczyciele organizują warsztaty i zajęcia otwarte dla rodziców.

  Od roku 2006 w naszym przedszkolu organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Nasza placówka dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem niezbędnym do prowadzenia wczesnego wspomagania. Powołany jest zespół, w skład którego wchodzą, pracujący u nas: psycholog, pedagog, logopeda oraz rehabilitant ruchowy. Wyżej wymieniony zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.

  Od 1999roku należymy do sieci placówek promujących zdrowie.

Podejmowane działania profilaktyczno-zapobiegawcze :

  • impreza dla dzieci i rodziców w ramach ogólnopolskiego programu "CUKIERKI" i program terapeutyczny przy współpracy Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na podstawie bajek: „Rodzina Misiów”, „Mała Zuzia”, Bal choinkowy, Dzień Muzyki i Walentynki.
  • współpraca z Komendą Policji w ramach programu ,,BIEZPIECZNE MIASTO", ,,BEZPIECZNA SZKOŁA"
  • czynny udział w różnego rodzaju akcjach związanych ze zdrowym trybem życia
  • przedszkole jest otwarte na współpracę ze środowiskiem.

 Tradycją stały się imprezy dla społeczności bielskiej z okazji Dnia Dziecka organizowane pod różnymi hasłami promującymi zdrowie np.w 2004r.- ,,Ze zdrowiem na Ty."

Przedszkole stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju poprzez bogatą ofertę zajęć:

  • KOŁO TEATRALNE ,,ISKIERKA"
  • KOŁO PLASTYCZNE ,,BARWINEK"
  • KOŁO TANECZNE "FANTAZJA"
  • ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
  • 2 GROMADA ZUCHOWALEŚNE DUSZKI”
  • KOŁO ORIGAMI "MAŁE KÓŁECZKA"
  • "MALI EKOLODZY"


 Dla chętnych oferujemy odpłatne lekcje nauki języka angielskiego, rytmiki i zajęcia taneczne.
 Posiadamy  salę gimnastyczną przystosowaną do prowadzenia ćwiczeń korekcyjnych.

  Przedszkole tworzy pozytywny wizerunek placówki poprzez:

  • organizowanie uroczystości wewnątrzprzedszkolnych
  • uczestniczenie w konkursach recytatorskich, muzycznych, plastycznych organizowanych na terenie miasta przez BDK, ODK,  PSSE, Muzeum, Powiatową Straż Pożarną,
  • dzieci uczestniczą w konkursach powiatowych i wojewódzkich.

 


 Od 2001r. nasza placówka jest skomputeryzowana:

  • obsługa księgowa i stołówka
  • w gabinecie terapeutycznym zestaw komputerowy z oprogramowaniem edukacyjnym dla dzieci oraz z innymi z których korzystają wszyscy pracownicy
  • w grupach 6-latków są dwa komputery z oprogramowaniem edukacyjnym ,,Kid Smart" z IBM Polska z których korzystają dzieci.


 W 2004r. zajęliśmy I miejsce wśród bielskich placówek oświatowych za aktywne uczestnictwo w zbiórce odpadów poużytkowych- butelek PET. W maju 2004r. obchodziliśmy 20-lecie naszego Przedszkola, kiedy to zaprezentowaliśmy dorobek placówki zaproszonym gościom. W przedszkolu powstała pierwsza w powiecie bielskim Gromada Zuchowa ,,Leśne Duszki", w skład której wchodzą dzieci sześcioletnie. W okresie wiosennym proponujemy dzieciom nieuczęszczającym do przedszkola udział w różnych zajęciach edukacyjnych podczas ,,Drzwi otwartych". Systematycznie pracujemy z placówkami i organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.  


 Prowadzimy współpracę z :

 

 

 

ŻYCZYMY DZIECIOM, PAŃSTWU I SOBIE OWOCNEJ WSPÓŁPRACY